כלים ומיומנויות של חשיבה ביוגרפית למטפלים

הרצאת וובינר שנתתי בספטמבר 2022 לקראת הקורס המקוון "כלים ומיומנויות של חשיבה ביוגרפית למטפלים" במרכז "גוף נפש". בהרצאה אני מתארת את ייחודה של החשיבה והשפה הביוגרפית, ואת שני הערוצים להבנתו של סיפור החיים האנושי שביניהם היא משלבת: בערוץ הראשון מתארת חשיבה זו את סיפור החיים כביטוי לחוקיות התפתחותית אוניברסלית, ומקנה "מפה" עשירה ומפורטת של דינמיקת ההתפתחות בתקופות חיים ובגילאים שונים. בערוצה השני היא מבססת התייחסות לסיפור החיים האנושי כביטוי ל"אני" הייחודי - שאיננו ניתן להגדרה, לחלוקה, למיון ולסיווג - שכל אדם הינו.

ד"ר טלי סלע

מטפלת ביוגרפית מוסמכת, בעלת תואר דוקטור לפרשנות ותרבות מאוניברסיטת בר-אילן. עוסקת בטיפול פרטני וזוגי בגישה שמשלבת בין תמונת האדם והפילוסופיה האחדותית של רודולף שטיינר לבין החשיבה הפסיכודינמית. כותבת ומלמדת במסגרות שונות.

מאמרים נוספים

על ריבוי שפות כערך בשדה הפסיכותרפיה; הרהורים על חזון האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה מאת יושבת הראש החדשה – ד"ר טלי סלע

דברים שאמרתי באסיפת החברים השנתית של האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה. תוך ציטוט האופן בו מסביר רולאן בארת' מהו "טקסט", התייחסתי לכך, שבמיטבו, תהליך הטיפול הנפשי הינו מרחב של שיח בין שפות שונות; ועמדתי על חשיבותה של הבנה זו עבור השדה הטיפולי: במיטבו מתהווה שדה זה כשדה שבו לשום שפה טיפולית אין עליונות על שפה אחרת, שדה שהינו מרחב של שיח בין שפות שונות, שדה שמכיר בחשיבותו של שיח כזה. לכך חותר חזונו של האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה.

קרא עוד

ביוגרפיה; התפתחות וריפוי: 5. "פצע וצרי, אופל ואור" (1); על ממשותה הרוחנית של חווית הריפוי הנפשי

מאמר חמישי במסגרת המדור "ביוגרפיה; התפתחות וריפוי" שכתבתי במגזין "אדם-עולם" בשנים 2012-2014.
מאמר זה מתאר אופנים שונים שבהם נחווים תהליכים של ריפוי נפשי ועומד על ממשותם הרוחנית של תהליכים אלו, ברוח דבריו של שטיינר: "תהליך המחלה הוא שאלה… התשובה עליה היא תהליך הריפוי".

קרא עוד

"המתבונן במהותה של הביוגרפיה מבין כי מבחינה רוחנית מהווה כל אדם מין בפני עצמו״;התבוננות ביוגרפית כפרקטיקה טיפולית

הרצאה שנייה במסגרת סדרת הוובינרים "בין פרויד לשטיינר; חשיבה טיפולית פסיכודנימית-אנתרופוסופית" של מרכז "גוף נפש" בקיץ 2021. הרצאה זו מתארת את הפרקטיקה של "התבוננות ביוגרפית" ואת האפשרויות שהיא מזמנת בחדר הטיפולים.
פרקטיקה זו מעוגנת בתורתו הביוגרפית-התפתחותית של שטיינר,
מבוססת על הבנת חשיבותה של התבוננות פנומנולוגית (לא פרשנית)
על תקופות חיים שונות,
וחותרת למגע עם ישותו הייחודית של האדם מבעד לסיפור חייו.

קרא עוד

Look into The Depths within Yourself and Find the Outside World": The Contribution of Rudolf Steiner’s Monistic Philosophy to Psychoanalytic Conceptualization. In D. Lemberger (Ed.), Psychoanalytic Investigations in Philosophy; An Interdisciplinary Exploration of Current Existential Challenges

This paper presents a conceptual dialogue between Rudolf Steiner’s philosophy and psychoanalytic thinking. Steiner (1861-1925) is mainly known as the founder of anthroposophy and the educational system based upon it, but the scope of his conceptual paradigm is much wider: The monism of his philosophical framework offers an alternative to the fissure – implied by Cartesian and Kantian dualism – between the human subject and the world.
The paper argues that the dialogue between Steiner’s philosophy and psychoanalysis enriches both disciplines: it establishes a philosophical substrate for conceptualizing interpersonal processes that is lacking in psychoanalysis, while providing Steiner’s monistic framework with a substrate for therapeutic practice.
In creating and examining this interdisciplinary dialogue, the paper uses methodological concepts that relate to the dialogical nature of interpretation and understanding: Gadamer’s “fusion of horizons”; Wittgenstein’s “language-games”; and the concept of “worldview” (Weltanschauung) – as it is construed, differentially, by Wittgenstein and Steiner.
Utilizing three concepts that represent different psychoanalytic schools – “projective identification,” “transitional space,” and “self-object”/“selfobject” – the paper examines the shared language that may emerge through the dialogue between the psychoanalytic theorizations of Klein, Winnicott and Kohut, and the philosophy of Steiner.

קרא עוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן