פסיכותרפיה של אחדות וייחודיות; מה יכולים החשיבה והטיפול הפסיכודינמיים להרוויח מדיאלוג עם התורה האנתרופוסופית?

הרצאה ראשונה במסגרת סדרת הוובינרים "בין פרויד לשטיינר; חשיבה טיפולית פסיכודינמית-אנתרופוסופית" של מרכז "גוף-נפש" בקיץ 2021. הרצאה זו בוחנת היבטים שונים של הדיאלוג בין משנתו של שטיינר לבין החשיבה הטיפולית הפסיכודינמית; עומדת על האופן בו מתאר שטיינר את ה"אני" האנושי – כרוח אינדיווידואלית וייחודית מחד גיסא, וכמאוחד עם רוח העולם מאידך גיסא; ומתארת את משמעויותיו של דיאלוג זה עבור השדה הטיפולי.

סדרת ההרצאות "בין פרויד לשטיינר; חשיבה טיפולית פסיכודינמית-אנתרופוסופית" ניתנה במרכז "גוף-נפש" בקיץ 2021.

ד"ר טלי סלע

מטפלת ביוגרפית מוסמכת, בעלת תואר דוקטור לפרשנות ותרבות מאוניברסיטת בר-אילן. עוסקת בטיפול פרטני וזוגי בגישה שמשלבת בין תמונת האדם והפילוסופיה האחדותית של רודולף שטיינר לבין החשיבה הפסיכודינמית. כותבת ומלמדת במסגרות שונות.

מאמרים נוספים

ביוגרפיה; התפתחות וריפוי: 2. על "לידת האני" ואתגר התפתחות התודעה העצמית

מאמר שני במסגרת המדור "ביוגרפיה; התפתחות וריפוי" שכתבתי במגזין "אדם-עולם" בשנים 2012-2014.
מאמר זה מתייחס למושג "לידת ה"אני"" ומתאר את אתגרי התפתחותה של התודעה העצמית: מתודעה של נפרדות והנגדה אל עבר תודעה שמאפשרת מגע עם ריבוא הצורות, הגוונים והאופנים השונים בהם מתבטאת ההוויה בכל אדם.

קרא עוד

על ריבוי שפות כערך בשדה הפסיכותרפיה; הרהורים על חזון האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה מאת יושבת הראש החדשה – ד"ר טלי סלע

דברים שאמרתי באסיפת החברים השנתית של האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה. תוך ציטוט האופן בו מסביר רולאן בארת' מהו "טקסט", התייחסתי לכך, שבמיטבו, תהליך הטיפול הנפשי הינו מרחב של שיח בין שפות שונות; ועמדתי על חשיבותה של הבנה זו עבור השדה הטיפולי: במיטבו מתהווה שדה זה כשדה שבו לשום שפה טיפולית אין עליונות על שפה אחרת, שדה שהינו מרחב של שיח בין שפות שונות, שדה שמכיר בחשיבותו של שיח כזה. לכך חותר חזונו של האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה.

קרא עוד

Look into The Depths within Yourself and Find the Outside World": The Contribution of Rudolf Steiner’s Monistic Philosophy to Psychoanalytic Conceptualization. In D. Lemberger (Ed.), Psychoanalytic Investigations in Philosophy; An Interdisciplinary Exploration of Current Existential Challenges

This paper presents a conceptual dialogue between Rudolf Steiner’s philosophy and psychoanalytic thinking. Steiner (1861-1925) is mainly known as the founder of anthroposophy and the educational system based upon it, but the scope of his conceptual paradigm is much wider: The monism of his philosophical framework offers an alternative to the fissure – implied by Cartesian and Kantian dualism – between the human subject and the world.
The paper argues that the dialogue between Steiner’s philosophy and psychoanalysis enriches both disciplines: it establishes a philosophical substrate for conceptualizing interpersonal processes that is lacking in psychoanalysis, while providing Steiner’s monistic framework with a substrate for therapeutic practice.
In creating and examining this interdisciplinary dialogue, the paper uses methodological concepts that relate to the dialogical nature of interpretation and understanding: Gadamer’s “fusion of horizons”; Wittgenstein’s “language-games”; and the concept of “worldview” (Weltanschauung) – as it is construed, differentially, by Wittgenstein and Steiner.
Utilizing three concepts that represent different psychoanalytic schools – “projective identification,” “transitional space,” and “self-object”/“selfobject” – the paper examines the shared language that may emerge through the dialogue between the psychoanalytic theorizations of Klein, Winnicott and Kohut, and the philosophy of Steiner.

קרא עוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן