ביוגרפיה; התפתחות וריפוי: 6. "מהותו ושליחותו של הטיפול הביוגרפי קשורות בחיפוש אחר מימוש האנושיות"; ריאיון עם מרגלי מת'יוס, ממייסדות ההכשרה למטפלים ביוגרפים באנגליה  

מאמר שישי במסגרת המדור "ביוגרפיה; התפתחות וריפוי" שכתבתי במגזין "אדם-עולם" בשנים 2012-2014. המאמר האחרון במדור הינו ראיון שערכתי עם מרגלי מת'יוס – מחלוצות תחום הטיפול הביוגרפי ומי שעמדה בראש ההכשרה בה למדתי. שוחחתי עם מרגלי על מהותה וייחודה של התפיסה הטיפולית הביוגרפית, ושמעתי ממנה על התפתחות התחום ועל הקשר האישי שלה אליו.

לעתים קרובות נשמעות שאלות לגבי משמעות המונח "ייעוץ ביוגרפי", שבעברית מזמן אי הבנות רבות: האם מדובר בתהליך של ייעוץ, במובן של מתן עצות? האם עוסקים בכתיבה של הביוגרפיה? באנגליה, שם מקור השם, מציין המונח (1) "counselling" מקצוע מוכר ששייך לעולם הטיפול הנפשי. לכן נכון לתרגם אותו כ"טיפול" (או "תרפיה") ולא כ"ייעוץ"– שהוא תרגום החוטא למשמעותו האמתית. הטיפול הביוגרפי מתפתח באנגליה בעשרים ושש השנים האחרונות כמקצוע שמתרגם את העושר התרפויטי הגדול של תורת הביוגרפיה האנתרופוסופית – המתארת את חוקיות ההתפתחות מחד, ואת משמעותו של המפגש האנושי מאידך – לתהליך טיפולי מקצועי בן זמננו.

מרגלי מת'יוס, מהדמויות המובילות של תחום הביוגרפיה באנגליה ובאירופה, היא מן המייסדות של ההכשרה למטפלים ביוגרפיים באנגליה (2) ובמשך שנים רבות עמדה בראשה. ההכשרה לטיפול ביוגרפי הוקמה באנגליה בסוף שנות השמונים בתוך "המרכז להתפתחות חברתית" (3) ומאז למדו והוכשרו בה אנשים רבים מרחבי העולם. לפני חמש שנים קיבלה הכשרה זו הכרה מטעם הארגון הבריטי למטפלים ופסיכותרפיסטים (BACP) – דבר הנותן לבוגריה הסמכה רשמית, ומציב את הטיפול הביוגרפי באנגליה כאחד הזרמים המוכרים בעולם הטיפול הנפשי.

גם אני למדתי בהכשרה באנגליה ומרגלי הייתה מורתי. עם השנים הפך הקשר בינינו  לקשר של קולגות שחולקות אהבה עמוקה לעולם הביוגרפיה והטיפול הביוגרפי, כמו גם שאלות, מחשבות ותובנות לגבי הללו ולגבי תהליכי ההכשרה לעיסוק בהם. פגשתי אותה באמצעים הוירטואליים שהעולם הטכנולוגי המודרני מאפשר לנו להיפגש באמצעותם, לראיון ושיחה על הטיפול הביוגרפי.

מהי המהות והשליחות של הטיפול הביוגרפי כפי שאת רואה, חווה ומבינה אותן?

מהותו ושליחותו של הטיפול הביוגרפי קשורות בתהליך של החיפוש אחרמימוש האנושיות. המוקד של תהליך זה הוא ה"אני" האנושי והתפתחותו בתקופה הנוכחית, תקופת נפש התודעה. זוהי עבודה שקשורה בעמידה על הסף שתקופה זו מביאה ובתהליך ההתעוררות שמתרחש דרך מאבקים, משברים וקשיים נפשיים. בליבו של הטיפול הביוגרפי מצויה ההתייחסות למסתורין של ה"אני" האנושי.

במה שונה אם כך טיפול ביוגרפי מדרך של התפתחות רוחנית או לימוד?

הטיפול הביוגרפי מצוי על הסף שבין תהליך התפתחות לבין תהליך של ריפוי. אנו עובדים עם החלקים השבורים, החשוכים והנאבקים שבאדם; אולי נכון לומר שזוהי משמעותה של התפתחות בימינו. מה שעורר אותי לרצות לעשות את העבודה הזו הייתה העובדה שהייתי מורה ב"אמרסון קולג' " ללימודים אנתרופוסופיים, ומצאתי את עצמי בסיטואציה שתהליך לימודי בלבד לא הספיק: אנשים באו עם קשייהם, כאביהם והפצעים שלהם, והיה צורך בתהליך אישי.

הטיפול הביוגרפי נמצא במפגש שבין ריפוי, התפתחות ושביל של חניכה, והוא קשור ברצף שקיים בין התפתחות נפשית להתפתחות רוחנית. עבור האדם שעוסק בטיפול ביוגרפי, זה הכרחי ללכת בדרך של עבודה פנימית מתוך מסע כפול: מסע אל החלקים השבורים, הכואבים והחשוכים שבו מצד אחד, ומסע של חיפוש וזיהוי מקורות ההשראה הרוחניים מצד שני. אלו הם שני עולמות שמשלימים זה את זה.

ניתן לומר, אם כך, שהטיפול הביוגרפי מבטא את האופן שבו תורמת האנתרופוסופיה לשדה הרחב והעשיר של העשייה הטיפולית. מה תרומתו לשדה זה?

הטיפול הביוגרפי מעוגן בתמונה ממשית של האדם כישות רוחנית, של הקארמה ושל העובדה שאנחנו מביאים לעולם כוונות למימוש ולחיים שמהווים שביל של התפתחות. כמובן שזו שאלה גדולה איך אנחנו כמטפלים ביוגרפיים עובדים עם הדברים הללו: לא מדובר בכך שתהליך של טיפול ביוגרפי יעסוק במישרין בגלגולים קודמים שפרטיהם סמויים מידיעתנו המודעת, העניין הוא באפשרות שלנו לחוש את הכוונות שאדם מביא לעולם, את המשמעות.

מתוך דברייך עולה שהמהות מצויה לא במה שאנו אומרים או עושים כמטפלים ביוגרפיים, אלא במה שאנו נושאים בתוכנו, בתמונת האדם שחיה בנו.

בהחלט. חשוב לזכור שאנחנו לא ממציאים מחדש את תחום הטיפול ושיש לנו הרבה ללמוד מהעולם הרחב הזה. אנשים מחפשים מקום שאליו אפשר להביא את סיפורם במשמעות העמוקה שלו, וזו מתקשרת לקארמה, שהיא אף פעם לא עניין פרטי שלי עם עצמי – אנחנו קשורים זה בזה. זו תמונת החיים האנושיים שכמטפלים ביוגרפיים אנחנו נושאים בתוכנו, והיא משפיעה על תהליך הריפוי גם מבלי שאנחנו מדברים עליה.

הביוגרפיה של הטיפול הביוגרפי קשורה מאד לביוגרפיה שלך, תוכלי לספר על התפתחותו כפי שאת רואה אותה?

בסוף שנות השמונים נשמעה במקומות רבים באירופה השאלה לגבי עבודה תרפויטית  שמבוססת על האנתרופוסופיה. אני הייתי חלק מהרצון הזה: היה לי צורך ליצור כלים ואפשרויות כדי לפגוש את הקשיים והמצוקה שפגשתי, כמובן גם את הקשיים של עצמי. ההכשרה התחילה והתפתחה מתוך האימפולס הטיפולי מצד אחד, וכאימפולס חברתי עמוק מצד שני, וכחיבור בין התמונה הביוגרפית של החיים האנושיים לבין הבנת המפגש האנושי.

השם שנתנו להכשרה היה "טיפול ביוגרפי" ולא "טיפול אנתרופוסופי" כי רצינו שם שיבטא תהליך שמיועד לכל אדם – הרי לכל אדם יש ביוגרפיה ולכל אדם יש שאלות ואתגרים שהביוגרפיה מציבה בפניו.

נתת תמונה מאד יפה של הטיפול הביוגרפי כתהליך של עבודה עם הביוגרפיה בתוך ומתוך מפגש אנושי. מה עבודה כזו עם קשר ומערכת יחסים מבקשת ודורשת מאתנו כמטפלים ביוגרפיים?

זה בוודאי דורש מאתנו עבודה מודעת עם הרבדים השונים של עצמנו. אנחנו עצמנו הכלי לעבודה הזו, והיא נוגעת בהווייתנו כולה. זוהי עבודה שבה אני משתמש בעצמי ככלי עבור האדם האחר – והכלי הזה הוא כל כולי, כל מי שאני ומה שיש בי. כמובן שזה חיוני לשמור על המסגרת של הקשר ועל הגבולות שלו, כך שאני כמטפל לא משתמש בתהליך לסיפוק של עצמי. תמיד צריכה ללוות אותנו שאלת המוטיבציה שלנו כמטפלים – למה אנחנו עושים את מה שעושים, וחשוב מאד לדעת מתי נכון להפנות למטפלים אחרים. מערכת היחסים הטיפולית איננה מערכת יחסים רגילה כמובן: יש לה מסגרת מקצועית שמורכבת מזמן, מכסף, מחוזה טיפולי ומקוד אתי. המסגרת שאנחנו שמים מסביב לתהליך ולמפגש מהווה חלק חשוב מהתהליך, היא יוצרת את המרחב המקודש שמזמין אליו ישויות שקשורות לתהליכים של התפתחות וריפוי.

הטיפול הביוגרפי עצמו קיבל מסגרת חשובה דרך תהליך ההכרה בהכשרה שעברתם באנגליה.

נכון. אניטה (אניטה צ'רטון הייתה שותפה של מרגלי בנשיאת ההכשרה במשך שנים רבות) ואני רצינו כבר בשנות התשעים לעבור תהליך של הכרה ממסדית, אבל זה עדיין לא היה הזמן הנכון לכך. כשקיבלנו את ההכרה בשנת 2009, ההכשרה הייתה בת 21, וזה התחבר להרגשה שהיא הופכת לישות עצמאית, שיוצאת לעולם ושהעולם מכיר בה. בשבילי זו הייתה מתנה שיכולתי לתת להכשרה לפני שאני פורשת מתפקידי כרכזת ההכשרה: יצירה של גשר ודיאלוג בין עבודה שמבוססת על האנתרופוסופיה ומתייחסת לרוח, לבין העולם הטיפולי המקצועי ודרישותיו, כך שהטיפול הביוגרפי לא יהיה אפשרות אזוטרית או תהליך שמיועד לאנתרופוסופים בלבד, אלא אפשרות פתוחה לכל.

איך את רואה את אתגריו העתידיים של הטיפול הביוגרפי?

זה חשוב שמצד אחד לא נאבד את העומק, החיוניות והיצירתיות שלנו ונישאר נאמנים לעצמנו. מצד שני נמצא אתגר הדיאלוג ומציאת השפה לקשר מפרה ונכון עם העולם, וכמובן האפשרות ללמוד מהעולם הטיפולי הרחב.

הגענו למקום שממנו התחלנו – המפגש. גם כאן ישנו אתגר של מפגש, שבו אני לא מאבד את עצמי מחד, ומוצא שפה לשיח עם העולם מאידך.

נכון. זה התהליך שאנחנו צריכים לעשות באופן מודע בתקופתנו, וייחודו של  הטיפול הביוגרפי, בין היתר, בכך שהוא מחזיק את המתח שבין האינדיווידואלי לבין החברתי. שטיינר וליווכוד נתנו שניהם את ההשראה – שמתוכה יצרנו, מורים ותלמידים, את התחום הזה. איך הוא יתפתח בעתיד ומה הוא יצטרך, זו שאלה שראוי מאד לעסוק בה, והייתי רוצה להעביר אותה אליכם, בני הדור הבא; העתיד נמצא בידיכם, ואתם הרי תצטרכו בבוא העת, לשאת את המקצוע המתהווה הזה אל עתידו.

מאמר 6 במדור "ביוגרפיה; התפתחות וריפוי", גיליון 27 של מגזין "אדם-עולם", אביב 2014.


  1. זאת בניגוד ל "advising".
  2. The Diploma Course in Biographical Counselling""
  3. ומנוהלת מאז 1997 באמצעות "העמותה לביוגרפיה ולהתפתחות חברתית" www.biographywork.org

ד"ר טלי סלע

מטפלת ביוגרפית מוסמכת, בעלת תואר דוקטור לפרשנות ותרבות מאוניברסיטת בר-אילן. עוסקת בטיפול פרטני וזוגי בגישה שמשלבת בין תמונת האדם והפילוסופיה האחדותית של רודולף שטיינר לבין החשיבה הפסיכודינמית. כותבת ומלמדת במסגרות שונות.

מאמרים נוספים

כלים ומיומנויות של חשיבה ביוגרפית למטפלים

הרצאת וובינר שנתתי בספטמבר 2022 לקראת הקורס המקוון "כלים ומיומנויות של חשיבה ביוגרפית למטפלים" במרכז "גוף נפש".
בהרצאה אני מתארת את ייחודה של החשיבה והשפה הביוגרפית, ואת שני הערוצים להבנתו של סיפור החיים האנושי שביניהם היא משלבת: בערוץ הראשון מתארת חשיבה זו את סיפור החיים כביטוי לחוקיות התפתחותית אוניברסלית, ומקנה "מפה" עשירה ומפורטת של דינמיקת ההתפתחות בתקופות חיים ובגילאים שונים. בערוצה השני היא מבססת התייחסות לסיפור החיים האנושי כביטוי ל"אני" הייחודי – שאיננו ניתן להגדרה, לחלוקה, למיון ולסיווג – שכל אדם הינו.

קרא עוד

תרומתן של הפילוסופיה והאנתרופוסופיה של רודולף שטיינר לפסיכואנליזה ולתפיסת הטיפול הנפשי

מאמר זה מתאר את קוויה העיקריים של התוכנית לעבודת הדוקטורט שלי. עבודה זו הינה מחקר ראשון מסוגו, בארץ ובעולם, המציע את הגותו של שטיינר כתשתית פילוסופית לתורה הפסיכואנליטית. הפילוסופיה של שטיינר מהווה בסיס לתורה האנתרופוסופית וליישומיה השונים, אך עד כה לא נבחנה האפשרות להציעה כבסיס פילוסופי עבור תחומי דעת ומעשה אחרים. המחקר מבקש לטעון שתורתו של שטיינר – המעצבת את יחסי האדם והעולם שלא על בסיס ניגוד וקרע ביניהם – מציעה תשתית פילוסופית מתאימה להמשגה הפסיכואנליטית. בנוסף מציע המחקר את תפיסת ה"אני" של שטיינר כמענה לקושי בהמשגתה של העצמיות האנושית בפסיכואנליזה, וכן משרטט קווים לתפיסת טיפול נפשי המבוססת על הדיאלוג בין שתי הדיסציפלינות.
המאמר פורסם בגיליון "מחקרים 2017" של מגזין "אדם-עולם".

קרא עוד

ביוגרפיה; התפתחות וריפוי: 1. על הנפש – דרכי התפתחות ריפוי

מאמר זה הינו מאמר מבוא למדור "ביוגרפיה, התפתחות וריפוי" שכתבתי במגזין "אדם-עולם" בשנים 2012-2014.
המאמר מציג את ייחודה של החשיבה האנתרופוסופית על הנפש האנושית ומתאר את הולדתו והתפתחותו של תחום הטיפול הביוגרפי (בחמשת המאמרים הראשונים של המדור עדיין השתמשתי במושג "ייעוץ ביוגרפי". המאמר השישי יסביר מדוע בחרתי לשנותו ל"טיפול ביוגרפי").

קרא עוד

Look into The Depths within Yourself and Find the Outside World": The Contribution of Rudolf Steiner’s Monistic Philosophy to Psychoanalytic Conceptualization. In D. Lemberger (Ed.), Psychoanalytic Investigations in Philosophy; An Interdisciplinary Exploration of Current Existential Challenges

This paper presents a conceptual dialogue between Rudolf Steiner’s philosophy and psychoanalytic thinking. Steiner (1861-1925) is mainly known as the founder of anthroposophy and the educational system based upon it, but the scope of his conceptual paradigm is much wider: The monism of his philosophical framework offers an alternative to the fissure – implied by Cartesian and Kantian dualism – between the human subject and the world.
The paper argues that the dialogue between Steiner’s philosophy and psychoanalysis enriches both disciplines: it establishes a philosophical substrate for conceptualizing interpersonal processes that is lacking in psychoanalysis, while providing Steiner’s monistic framework with a substrate for therapeutic practice.
In creating and examining this interdisciplinary dialogue, the paper uses methodological concepts that relate to the dialogical nature of interpretation and understanding: Gadamer’s “fusion of horizons”; Wittgenstein’s “language-games”; and the concept of “worldview” (Weltanschauung) – as it is construed, differentially, by Wittgenstein and Steiner.
Utilizing three concepts that represent different psychoanalytic schools – “projective identification,” “transitional space,” and “self-object”/“selfobject” – the paper examines the shared language that may emerge through the dialogue between the psychoanalytic theorizations of Klein, Winnicott and Kohut, and the philosophy of Steiner.

קרא עוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן